De nachttrein, een ideaal vervoersmiddel op reis om goedkoop van A naar B te komen zonder reisdagen in te leveren. Het biedt de kans om te genieten van het voorbijrazende landschap, kennis te maken met de locals en ‘s avonds heerlijk in slaap te vallen op het ritme van de tsjoekende trein. Althans dat is het beeld wat veel mensen in hun hoofd hebben bij de nachttrein. Maar is dat werkelijk zo? Hoe comfortabel is die nachttrein? En maakt het daarbij nog uit in welk land je voor de nachttrein kiest? Allemaal vragen voor mijn gloednieuwe rubriek ‘De nachttrein’. Iedere aflevering behandelt een ander land. In deze aflevering: hoe bevalt het slapen in een Russische nachttrein?

Op onze rondreis door Rusland kozen we voor het traject Jaroslavl – Sint-Petersburg de nachttrein.  De rit duurt redelijk lang, zo’n 11 uur, maar gedurende de nacht slaap je hier toch 6 tot 8 uur van. De trein is verdeeld in 3 klassen. In de eerste klasse bevinden zich de coupés met 2 bedden, de tweede klasse zijn de coupés met 4 bedden (twee boven, twee beneden) en de derde klasse is een slaapzaal. Deze laatste klasse raad ik je niet aan, omdat je hier geen privacy hebt en geen mogelijkheid hebt om je spullen af te sluiten.

Coupé

Ik bevond me in de tweede klasse, waarbij je de coupé deelt met drie andere passagiers. De coupés zijn erg klein en bieden nauwelijks ruimte om te bewegen.  Vandaar dat iedereen continu op de gang staat. Dit heeft ook nog een ander reden. In de coupé staat de verwarming  flink te loeien (zoals altijd in Rusland) en er is geen mogelijkheid om de ramen op te zetten. Met vier mensen in de coupé kun je je voorstellen dat dat flink zweten is. Op de gang kunnen de ramen wel open en dus staat iedereen daar frisse wind op te vangen. De bedden in de coupés zijn overigens ook klein en smal. Eén keer draaien en je ligt er bijna weer uit. Neem zeker oordopjes mee voor het slapen, want het rijden van de trein maakt een flink kabaal.

Rusland nachttrein

Sanitaire voorzieningen

Iedere wagon heeft een toiletruimte en daarmee is ook alles gezegd. Je moet er niet te veel van voorstellen. Er is een toilet, er is wc papier en er is een spiegel met een klein wasbakje. Schoon is het zeker niet. Er hangt altijd een vies luchtje, maar het is voldoende voor een nachtje.

Treinvrouwtjes

Ook heeft iedere wagon een eigen treinvrouw die zorgt voor het beddengoed, water en thee. Deze zogenaamde ‘provodniks‘ zijn zeer strenge vrouwen in uniform die hun taak serieus nemen. Het zijn ook meestal niet de slankste dames, wat weer een komisch tafereel oplevert als ze door de gang gaan. De gangen zijn smal en bij het passeren van een passagier was het buik-tegen-buik of buik-tegen-rug.

Nachttrein rusland

Restauratiewagon

Omdat zitten in je coupé haast niet mogelijk is, kun je beter even naar de restauratiewagon gaan. Hier staan comfortabele stoelen met tafels. Je kunt ook wat eten en drinken bestellen, maar verwacht hier niet te veel van. Verder zal het rustig zijn in de restauratiewagon, omdat de meeste Russen hun eigen eten en drinken meenemen.

Comfortabel?

De Russische nachttrein is allerminst comfortabel. De coupés zijn klein, de bedden zijn smal, een douche is er niet en het is er altijd warm. Toch is dit echt iets wat je eens in je leven moet meemaken. Iedereen die in die trein zit, bevindt zich in hetzelfde schuitje en dus maakt iedereen er maar het beste van. De nette pakken gaan uit, de korte broeken aan. Er wordt wodka ingeschonken en de net geplukte groente uit de moestuin wordt uitgewisseld. En zo rolt de trein langzaam Sint-Petersburg binnen.

Rusland trein

Heb jij ooit een nachtje doorgebracht in een nachttrein?

Author

"Don't let your dreams be dreams. Go live your dreams. Go travel", is het motto van Esther. Ze is hopeloos verliefd op al het moois wat deze wereld te bieden heeft. Op Go Live Go Travel combineert ze de liefde voor reizen met haar passie voor schrijven.

Write A Comment