Sri Lanka was ons toetje. Na 2,5 week rondreizen in India waren mijn vriend en ik toe aan ontspanning. India is geweldig, maar ook druk, chaotisch en intensief. We wilden deze bestemming graag combineren met een tegenhanger en het groene Sri Lanka was daarvoor de perfecte match. Dit kleine eiland biedt met de vele stranden en een boeddhistische cultuur een fijn rustpunt. We hadden anderhalve week de tijd en het uitstippelen van een korte route bleek nog een lastige opgave te zijn. Sri Lanka biedt namelijk veel voor de reiziger. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een compacte route met cultuur, natuur en strand. Lees hier hoe wij onze 10 dagen op Sri Lanka hebben doorgebracht.

Ella – 2 dagen

Onze reis begon op Bandaranaike International Airport in Colombo. We kwamen hier laat in de avond aan vanuit Mumbai en zijn direct doorgegaan naar ons hotel in het nabijgelegen Negombo. Negombo ligt namelijk dichterbij de luchthaven dan Colombo (12 kilometer versus 35 kilometer). Op een snelle blik op het strand van Negombo na heb ik niets van de stad gezien. We zijn de volgende ochtend snel doorgereden naar onze eerste echte stop in Sri Lanka: Ella. Dit bergdorpje trekt veel toeristen aan. Dit komt onder andere door de vele theeplantages die je in de omgeving van Ella kunt bezoeken. Wat ons vooral opviel, was hoe ontzettend groen Ella is. Overal zie je groene glooiende heuvels, prachtig! Wij hebben onze dagen in Ella doorgebracht met een bezoek aan een theefabriek en een hike naar de top van Little Adam’s Peak. Ook bezochten we een uitzichtpunt met zicht op de bijna honderd jaar oude Demodara brug (1921). Deze spoorbrug was mijn absolute hoogtepunt in Ella!

Lees ook: Ella, het groene bergdorpje.

Ella sri lanka

Yala National Park – 2 dagen

Sri Lanka telt meer dan twintig Nationale Parken. Dit is een mooie kans om tijdens een reis door het land ook op safari te gaan. Normaal gesproken ben ik niet zo geïnteresseerd in safari’s, maar in Sri Lanka besloot ik een uitzondering te maken. Vanwege de route kozen we voor Yala National Park, een natuurpark dat bekend staat om het grote aantal luipaarden. Uiteraard hoopten wij er ook eentje te gaan zien.  We verbleven in Big Game Camp Yala, een luxe camping vlakbij de ingang van het park. Kamperen kan ik het niet noemen, want onze tent was uitgerust met een badkamer en een bed. Na een korte nacht stonden we vroeg op om op safari te gaan. Ochtenden en avonden worden gezien als de beste momenten om dieren te spotten. Helaas was de ochtend dat wij het park bezochten een uitzondering. Op een paar herten, pauwen, zwijnen en krokodillen na hebben we geen grote wilde dieren gezien. Geen luipaarden en geen olifanten. En hoe zit het dan met die olifant in de headerfoto? Die zagen we langs de weg een paar kilometer buiten Yala NP.

Yala NP Sri Lanka

Wat vond ik eigenlijk van de safari? Eerlijk gezegd vond ik het te toeristisch. Het voelde echt als ‘aapjes kijken’. Samen met een flink rij jeeps reden we achter elkaar het park in om vervolgens in colonne over de paden te rijden en samen met alle andere toeristen te wachten op dat ene luipaard. Komt er over de porto door dat een paar honderd meter verderop een olifant zich heeft laten zien, dan racen de jeeps met hoge snelheid over de hobbelige zandpaden naar die plek toe in de hoop de toeristen tevreden te stellen. Voor mij hoeft dit niet. Niet alleen werden we hier letterlijk misselijk van, het voelde ook geforceerd en ik denk niet dat het bijdraagt aan een prettige leefomgeving voor de wilde dieren.

Yala National park Sri lanka

Een verrassing in Yala National Park: in het park vind je ook een strand!

Tangalle – 2 dagen

Na de safari was het tijd voor een strandbestemming. Dit vonden we in Tangalle. We verbleven in een prachtige houten cabana pal aan het Goyambokka strand (in Palm Paradise Beach Cabanas). Het strand zelf is niet heel groot, maar het is hier prima vertoeven. De zee is wel wat ruig, dus lekker zwemmen of dobberen zat er niet in. Ook hebben we nog een ander strand bezocht: Tangalle Beach. Een prachtig breed strand met wederom ruig zeewater. Ook leuk: aan het einde van de dag komen de vissers het strand op en proberen ze al staande in de zee vis te vangen met een hengel. Het traditionele steltvissen (zittend op een stok) wordt bijna niet meer gedaan. De groepjes vissers die nog wel vissen op een paal doen dit puur voor de toeristen. Tegen betaling mag je dan een foto maken.

Tangalle Sri Lanka

Ahangama & Weligama – 2 dagen

Tangalle was niet onze enige strandbestemming. Onze tweede strandbestemming was Ahangama, een klein vissersdorpje tussen Weligama en Koggala in. Ahangama is de ideale plek om even helemaal niets te doen en bij te komen. Het heeft een rustig strand met mooi zand en redelijk kalm water. Leuke tip: vanuit Ahangama kun je een riksja pakken naar Weligama baai. Dit langgerekte strand wordt met name gebruikt door vissers om hun kleurrijke boten op te parkeren. Wat dit strand extra bijzonder maakt is Taprobane eiland, een privé eiland net voor de kust van Weligama. Op het eiland staat een luxueus hotel, gebouwd in de jaren twintig van de vorige eeuw door een excentrieke Franse graaf. De trouwe Wie is de Mol-fans herkennen dit eiland van seizoen 15 (aflevering 4), toen er een spel werd gespeeld in de villa. Het eiland zelf is niet te bezoeken (tenzij je er overnacht), maar de blik vanaf één van de schommels op het strand is al leuk genoeg.

Ahangama weligama Sri Lanka

Fort Galle – 1 dag

Vanuit Ahangama kun je ook heel makkelijk een dagtrip maken naar Galle (20 minuten reisafstand). Deze stad herbergt een oud Hollands fort met binnen de muren Hollands kerken en Hollandse straatnamen. Galle Fort is een koloniale erfenis uit de tijd dat Sri Lanka een Nederlandse kolonie was. De combinatie van koloniale pandjes, monumenten en kleurrijke straatjes maakt Galle erg leuk. Galle Fort is ook verrassend multicultureel met een collectie van kerken, moskeeën en tempels. Je kunt hier prima een dagje vertoeven met een wandeling over de fortmuren of een bezoek aan één van de musea.

Lees ook: fotogeniek Fort Galle.

Galle Sri Lanka

En dat waren mijn 10 dagen in Sri Lanka. Het was een mooi voorproefje op een toekomstige langere reis door Sri Lanka. De volgende keer zou ik graag meer van de cultuur van Sri Lanka willen zien. Kandy (het culturele hart van Sri Lanka), de heilige boeddhistische stad Anuradhapura en leeuwenrots Sigiriya staan hoog op mijn lijstje. Ook heb ik gehoord dat het noorden van Sri Lanka (Jaffna en omgeving) erg mooi is. Kortom, er is nog genoeg over voor een tweede keer Sri Lanka!

Staat Sri Lanka op jouw lijstje?

Author

"Don't let your dreams be dreams. Go live your dreams. Go travel".

4 Comments

• Esther Reply

Hoi Narelle, bedankt voor je reactie! Sri Lanka is een prachtig groen land. Zeker op jouw lijstje zetten voor een volgende verre reis 🙂

1. hallo,

Leuke blog. Ik lees dat jullie direct zijn doorgereisd naar Ella. Hoe hebben jullie de verplaatsing gemaakt en wat was de reistijd?

Bedankt om iets te laten weten!

Groetjes,
    Britt

• Esther Reply

Hoi Britt, we hadden onze rondreis door Sri Lanka geboekt met Better Places. Via deze reisorganisatie hebben we privé vervoer geregeld richting Ella. Reistijd was zo’n 5 uur. Hopelijk heb je hier wat aan!

Write A Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.